Wszystko o kuskusie

Małe, żółte ziarenka mają w kuchni wszechstronne zastosowanie. Ale co to jest kasza kuskus, skąd pochodzi i jak go właściwie przygotować?

Skąd się bierze kuskus?

Kuskus w supermarkecie można znaleźć obok amarantusa, komosy ryżowej i kasz. W rzeczywistości to coś pośredniego między makaronem i kaszą, bowiem powstaje z tego samego, co on, rodzaju twardej pszenicy durum. Ziarna najpierw mieli się ziarna, powstałą mąkę zwilża słoną wodą, suszy i rozdrabnia w żółte kuleczki. Tradycyjnie proces ten odbywał się ręcznie, a suszenie przebiegało na słońcu. Była to bardzo czasochłonna metoda, więc obecnie przeprowadza się go maszynowo. Sama nazwa “kuskus” pochodzi z arabskiego słowa “kaskasa”, oznaczającego “tłuc, rozbijać” i wskazuje na dawny sposób obróbki pszenicy.

Kasza kuskus wywodzi się z Bliskiego Wschodu, ale kilka tysięcy lat temu dotarł do Afryki Północnej. Nadal jest tam spożywany codziennie jako podstawa diety. Dzięki arabskim wpływom znalazł się w Europie między XIII i XV wiekiem, zyskując dużą popularność w Hiszpanii i Francji. Wraz z postępującą globalizacją rozpowszechnił się na całym kontynencie. Jest ważnym składnikiem kuchni Maghrebu, północnoafrykańskiej i francuskiej i ma w niej podobny status, jak makaron czy ziemniaki. 

Składniki odżywcze i mineralne

Podobnie jak wszystkie produkty zbożowe, kuskus jest istotnym składnikiem diety. Ma podobne wartości odżywcze jak makaron. W 100 gramach kuskusu znajduje się:

  • 65 gramów węglowodanów
  • 5 gramów białka
  • 1,5 grama tłuszczu.

Wyjątkowa jest w kuskusie zawartość potasu: aż 134 mg w 100 gramach. Potas ma pozytywny wpływ na nerwy, serce i mięśnie. Kuskus jaglany jest bezglutenowy i zawiera więcej błonnika i żelaza niż ten z pszenicy durum. Czyni go to interesującym dla wegetarian i wegan oraz osób na diecie bezglutenowej i cierpiących na celiaklię.

Kuskus a bulgur

Te dwa produkty są często mylone. Różnią się nie tylko sposobem produkcji, ale także wyglądem. Jedyną wspólną cechą jest to, że oba powstają z pszenicy. Podczas gdy kuskus formuje się ze zmielonych, surowych ziaren, pszenica na bulgur jest najpierw gotowana, a potem rozdrabniana. Bulgur ma grubszą strukturę i jest ciemniejszy niż kuskus.

Przygotowanie

W Afryce Północnej kuskus się parzy, są nawet specjalne naczynia do tego: tagine. To jednak bardzo czasochłonna metoda i współcześnie najłatwiej dostać kuskus błyskawiczny, który wystarczy zalać wrzątkiem i odstawić do napęcznienia. W ten szybki sposób powstaje sycący posiłek. 

Kuskus jest bardzo wszechstronny: można go łączyć zarówno z warzywami i mięsem na słono, jak i w wersji słodkiej z bakaliami i mlekiem.

Na osobę potrzeba 50-80 gramów kuskusu. 

Jedzenie zdjęcie utworzone przez evening_tao - pl.freepik.com